måndag 4 maj 2009

Vardagen börjar infinna sig

Jag skrev i mitt förra inlägg att det skulle bli skönt att börja plugga igen. Får jag ta tillbaka det? De första dagarna var visserligen lite småmysiga och jag hade verkligen saknat att sitta och plugga ett tag, ta en rast och snacka lite skit med folk, tillbaka till böckerna och köra på denna rutinen under resten av dagen. Som vanligt blev det för korta stunder med böckerna och för långa raster. Men det var som sagt bara kul i några dagar. Nu börjar jag bli ordentligt trött på att bara se insidan av bibliotekets väggar dag ut och dag in. Inte för att jag skulle ha så mycket bättre att göra eftersom det börjar närma sig tentatider och folk har insett att det är bara kul att vara på utbyte de första månaderna. För det innebär att den sista måste man ta igen allt man inte gjorde när man trodde att man var på semester. Aja, det är bara en månad så det är bara att bita ihop och se fram emot sommarlovet! Och jag kan åtminsone glädja mig åt att det har börjat regna de senaste dagarna så man slipper sitta och titta ut på solen var tredje sekund vilket annars hör till vanligheterna under tentaplugget i Uppsala i maj månad.

Missade ju mitt första valborgsfirande på rätt många år, och avundades alla som kunde fira kvalborg, champagnegalopp och alla andra festligheter som hör valborg till. Själv fick jag nöja mig med att fira den holländska drottningens födelsedag (eller egentligen drottningens mor) då var och varann utbytesstudent är från Holland. Det var faktiskt en skaplig fest på en schysst klubb inne i stan där alla var klädda i alla oranga dumheter de kunde hitta. Själv lyckades jag på tag i en ganska ful fleece-väst, ett par oranga latex-vantar och gjorde ett "halsband" av mitt skonsöre och oranga klädnypor. Får tacka, eller kanske skylla, det på Elias som var i Sydney på mellanlandning och hjälpte mig med utstyrlsen.

Har insett att den absolut bästa tiden att blogga, skicka mejl och diska av gamla FB-inlägg som måste besvaras är under föreläsningarna. Under ingen annan tid på dagen får jag så mycket lung och ro till att göra detta! Alltsom oftast är det under föreläsningarna i Sports and the Law kursen då de oftast handlar om konstiga sporter som amerikansk fotboll eller netball (kvinlig variant av basket där man inte får röra varandra). Förresten borde de överväga att ta bort "and the Law" från kursnamnet då det hittils inte förekommit många sådana inslag och just när jag skriver detta sa föreläsaren att han skulle hoppa ett par slides på powerpointen för att han inte vill uttråka oss med "this legal stuff".

Jag måste fortsätta hacka lite på amerikanerna. När vi lekte en slags blandvariant av pictionary och charader förra helgen så skulle någon beskriva Zlatan Ibrahimovic och få de andra i sitt lag att gissa vem de försökte beskriva. Denna någon blev den enda amerikanen i församlingen. När han tog upp lappen och läste vem han skulle beskriva förvreds han ansikte till ett frågetecken och han ifrågasatte högt vem som hade skrivit ner namet på en totalt okänd människa. När tio personer unisont förklarade skakade han bara på huvudet och menade att han aldrig hört talas om varken honom eller någon annan fotbollsspelare. Och för att ytterliggare förstärka bilden av den allmänbildade amerikanen måste jag delge er detta klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=WALIARHHLII

Första förlusten för Euopeans United igår och den sved rejält faktiskt. 0-1 mot ett gäng antingen bara kunde sparka bollen så långt bort de kunde eller på våra hälar. Jag ska ge dem att de försvarade sig väldigt skickligt och att vi inte spelade på topp men det var faktiskt lite för mycket fulspel från deras sida för att det skulle vara ok.

Nu är det dags för lunch och därefter ska jag hålla en debatt om att man ska lagstifta för lika TV-tid för kvinnlig och manlig idrott. Det var inte jag som valde ämnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar